Verpakken is ook een kunst. Wat zeg je, geloof je me niet? Lees dan gauw verder! Of je nu een cadeau voor iemand op de post moet doen, of je afvraagt hoe je de klantervaring van je webwinkel—van bestelling tot bezorging—persoonlijker en beter kan maken, verpakken is het halve werk. Het heeft ook meerdere kanten; ergens is het natuurlijk een kwestie van de juiste verzenddoos kopen en/of investeren in goede luchtkussen enveloppen voor die extra bescherming, maar het is óók nog zoveel meer dan dat. Laten we samen kijken!
De praktijk
Allereerst moet je uitgaan van de behoefte van hetgeen je gaat versturen; hoe groot is het? Hoe breekbaar? Wil je dat het allemaal in je luchtkussen enveloppen past, of moet je toch echt voor iets groters gaan? Uiteindelijk, als je uitgaat van de veiligheid van het goed dat je verscheept, je budget voor verzendmogelijkheden én de praktische kant ervan (soms zijn drie kleine dozen beter dan één enorme) kom je uit bij de beste optie voor jouw zending. Of dit nu een grote doos of een brievenbusdoosje is, het is beter om de juiste verzenddoos kopen een prioriteit te maken; zo zorg je ervoor dat je product(en) veilig en heel aankomen. Schroom ook niet om extra verpakkingsmateriaal te gebruiken, óf luchtkussen enveloppen, om alles helemaal stoot-proof te maken.
Alle flair!
Je hebt de juiste doos of dozen, je hebt al het verpakkingsmateriaal wat je hart begeert; nu is het tijd voor de rest. Voor het échte werk, zogezegd. Want hoe zorg je ervoor dat deze kartonnen doos meer is dan alleen dat, maar echt een kunstwerkje wordt, en ook nog eens tof om uit te pakken? Én; waarom? De waarom is nog het simpelste deel; je wil dat de persoon voor wie dit pakketje is, het gevoel krijgt dat ze gehoord, gezien en geliefd worden; dat er extra aandacht aan hen wordt besteed. Dat is dan ook meteen de hoe: besteed extra aandacht aan het decoreren en inpakken van het product, van cadeau tot verkocht goed. Werk vanuit de sfeer van je product mocht je dit voor je klanten doen, en werk vanuit je kennis over die persoon als het een cadeau betreft. Een gepersonaliseerd, handgeschreven kaartje; stickers; een unieke manier van verpakken; een zegel van was, alles kan!
Kortom, verpakken is een kunst, óf; dat kán het worden in jouw handen. Pak ze in!